Bli medlem du också!
- Recensera, sätt betyg och kommentera ostar
- Upptäck och håll koll på nya ostar som du vill köpa och testa
- Lär dig nya saker om ostar

Den svenska hårdosten ger upphov till ett nytt ostspråk

Branschorganisationen Svensk Mjölk har i samarbete med experter från ostens och sensorikens värld genomfört ett projekt för att utveckla det ”nya ostspråket”. Syftet är att bidra till ökat intresse för ost och att underlätta kommunikationen runt de svenska hårdostarna. Orden är sensoriskt beskrivande vilket betyder att de kommunicerar det vi upplever med våra sinnen när vi äter olika ostar. År 2007 introducerades märkningen Smakstyrka. Den säger hur stark osten är, men inget om hur den smakar. Det gör däremot de beskrivande orden. Exempel på ord som finns med i det beskrivande språket är hasselnöt, saftig, mör, knastrig och umami. Orden har tagits fram av en arbetsgrupp bestående av tränade provsmakare, som är proffs på att bedöma smaker, dofter och konsistenser och på att sätta ord på sina upplevelser. Inspirationen till det ”nya språket” kommer från de språkliga beskrivningarna av bland annat vin och olivolja. De fem svenska hårdostar som ingått i projektet är varumärkena Präst®, Herrgård®, Grevé® samt Svecia och Hushållsost. Dessa ostar står för merparten av Sveriges ostproduktion. Läs mer på: Svensk mjölk Läs mer om dem olika orden

Publicerad den: 1/15/2012